Vad jag tycker om VA- böckerna

Eller om de som har kommit ut på svenska hittils, iaf.
Japp, nu har jag läst alla de fem böckerna (den sjätte har inte kommit än). Tänkte skriva vad jag tycker utan att avslöja något om handligen.
Böckerna börjar spännande, man dras med i handlingen. Och förklaringar till saker och ting (jag pratar om första boken nu) kommer inte direkt, utan vävs in i berättelsen. Det är bra, då blir man inte utråkad.
Först är den spännande, och sen trappas det ner lite grann. Relationer byggs upp och utvecklas, och i mitten av boken händer något igen så att spänningen trappas upp.
I varje bok finns det en gåta (stort +), som man får små ledtrådar till och avslöjas på slutet. Saker som i början kan verka helt obetydliga blir ödesavgörande sedan. Mot slutet blir det så spännande att man inte kan släppa boken ifrån sig.
Något som jag också gillar är att vad som helst händer. Jag lyckas knappt lista ut någonting i förväg (jag brukar alltid lista ut hur det ska gå, och det gjorde jag inte alltför ofta i dessa böcker) och det är bra. Jag tycker om att bli överraskad.
.
.
Slutsats: Böckerna om Vampire Academy är olidigt spännande, samtidigt som de är väldigt känslosamma. De drar med en i handlingen och man känner sig som Rose (huvudpersonen) vid många tillällen, och delar hennes känslor så starkt att det nästan blir läskigt.
.
Va09_large
Fanmade bild från weheartit
.
Vill du bli omskakad, så läs detta. Det spelar btw ingen roll vilken bok du läser först, eftersom det finns återberättningar i alla böcker, men annars är Törst den första boken.
.
//Olivia

Kommentarer
Postat av: Linnea

De är några av de bästa böckerna som jag någonsin har läst! Längtar verkligen tills det kommer ut på film!!! :)

2011-06-19 @ 19:44:42
URL: http://swedenvampirediaries.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0